Pages

Isnin, 1 Ogos 2011

SALAM RAMADHAN AL MUBARAK........

haiiii uoill sumer....... kejap jer mase berlalu kan..sedar x sedar kite dah pun masuk bulan ramadhan,,, bermakna x lame lagi kite akan menyambut ari raya...... sebut pasal raye sure sumer owang epy kan... tapi sebelum tue kite kene larr puase selame 1 bulan dulu...baru boleh raye kaw-kaw... kepade sumer yg beragame ISLAM "salam ramadhan al- mubarak..:)
-
-
-
-
-
>>>>>>> jom kite tambah pengetahuan kite tentang hikmah bulan ramadhan::::::::::::::::::::::
-
-
-
-
-

Bulan Ramadhan memiliki beberapa nama-nama yang lain yang mana setiap nama-nama tersebut menghikayatkan akan hakikat keagungan bulan suci ini. 

1. Bulan Allah. Ini kerana pada bulan ini Allah mengundang manusia malah setiap makluk menjadi tetamunya. Ia adalah pemiliknya dan menjadikannya lebih baik dari bulan-bulan yang lain.

2. Bulan puasa. Kerana Allah telah mewajibkan puasa dalam bulanini. Hal ini akan kita bahaskan kemudian.
3. Bulan Al Quran. Allah telah menurunkan Allah Al Quran secara keseluruhannya pada bulan ini dan menjadikan bulan ini sebagai musim Al Quran. Hal ini akan kita bahaskan kemudian.
4. Bulan Islam. Ia berkait rapat akan perintah berpuasa untuk umat Islam dan turunnya Al Quran pada bulan ini yang menjadi pegangan umat Islam.

5. Bulan kesucian. Bulan kita membersihkan jiwa dan rohani kita dari segala penyimpangan dan maksiat di hadapan Allah. Dan apabila kita keluar dari bulan ini dengan penuh kesucian bagaikan bayi yang baru keluar dari rahim ibunya.

6. Bulan pembersihan. Pembersihan berbeza dengan pensucian, pembersihan adalah membuang segala kotoran yang ada. Setelah pembersihan baru akan berlaku pensucian.
7. Bulan Qiyyam. Bulan yang sepatutnya kita sibukkan diri kita dengan melakukan amal ibadah pada malamnya seperti bertahjud, membaca Al Quran dan bermunajat selain dari siangnya kita berpuasa. Hal ini akan kita bahaskan lebih lanjut lagi.
Ketika Rasulullah bersabda ‘wahai manusia telah datang kepada kamu bulan Allah’ , ini adalah peringatan kepada manusia akanbulan yang agung ini, dimana Allah menyambut tetamuNya dengan barakah, rahmat dan pengampunan. Barakah ertinya adalah kebaikan yang berterusan. Maka bulan ini adalah bulan yang kebaikannya tetap dan berterusan. Manakala rahmat pula adalah anugerah darjat yang tinggi yang diberikan oleh Allah. Dan hanya orang-orang yang berbuat baik yang akan mendapat rahmat Allah.
 
"sesungguhnya rahmat Allah amat dekat kepada orang-orang yang berbuat baik" al Araf : 56.
Pada bulan yang mulia ini jalan untuk mendapatkan rahmat Allah lebih mudah berbanding bulan-bulan yang lain, maka marilah kita mengambil kesempatan ini dengan sebaiknya.





Bulan penuh keampunan, bulan penuh berkat, dan bulan penuh rahmat......

itulah kalimat-kalimat yang dilontarkan umat muslim dari setiap penjuru. mereka begitu senang menyambut bulan ramadhan yang penuh hikmah ini. apa saja hikmah dibalik bulan ramadhan ???


  1. Pada bulan ini pintu Surga dibuka dan pintu Neraka ditutup.
  2. Pada bulan Ramdhan Setan-Setan dibelenggu.
  3. Dalam bulan ini ada satu malam yang keutamaan beramal didalamnya lebih baik daripada beramal seribu bulan di bulan lain, yakni malam LAILATUL QODAR.
  4. Pada bulan ini setiap hari ada malaikat yang menyeru menasehati siapa yang berbuat baik agar bergembira dan yang berbuat ma’shiyat agar menahan diri.
  5. Beramal di bulan Ramadhan dapat menutup dosa-dosa kecil antara setelah Ramadhan yang lewat sampai dengan Ramadhan berikutnya.
  6. Menjadikan bulan Ramadhan memintakan syafaa’t.
  7. Khusus bagi yang puasa disediakan pintu khusus yang bernama Rayyaan untuk memasuki Jannah.



p/s; jadikan ari ini lebih baik dari semalam!!!!!!!!!















0 ulasan:

Catat Ulasan